Grote zorgverzekeraars laken handelswijze NZa

De drie grootste zorgverzekeraars van Nederland zijn het niet eens met de handelswijze van de Nederlandse Zorgautoriteit, dit weet de Telegraaf te melden. Respectievelijk CZ, VGZ en Zilveren Kruis hebben hiervoor een zaak aangespannen bij de rechtbank opdat zij vinden dat de toezichthouder te streng is geweest bij het geven van de aanwijzing.

Wat heeft de NZa gedaan bij de verzekeraars?

De NZa heeft halverwege december gepubliceerd dat vooral de grote zorgverzekeraars de callcenters niet op orde hadden en vaak foutieve antwoorden gaven op de vragen van de mysteryshoppers. Dit onderzoek is uitgevoerd door TNS Nipo in opdracht van de NZa, hierbij kwam vooral naar voren dat deze drie het meest de fout in gingen.

Wat ging er fout bij de verzekeraars

De vragen over het eigen risico en simpele overstapvragen tijdens de overstapperiode die gingen over het algemeen vaak goed. Echter de vragen inhoudelijk over de wijzigingen van polisvoorwaarden en kosten zoals urine en bloedonderzoek via een huisarts daar gingen ze nog wel eens het schip mee in. Uit de zitting bleek overigens dat een doorverwijzing naar derden of een antwoord van ik weet het niet, al direct fout werd gerekend door het onderzoeksbureau. Zorg en Zekerheid was hiermee trouwens koploper die bijna alle vragen juist heeft beantwoord.

De gang naar de rechtbank dus voor de verzekeraars

Vandaag heeft de rechtbank geoordeeld dat de handelswijze van de NZa ook daadwerkelijk te streng is geweest. Het oordeel van de rechtbank is dat het niet misleidend is geweest om te antwoorden met: ik weet het niet. Indien ze dit hadden willen aantonen dan had de NZa haar formulieren per callcentergesprek moeten kunnen overhandigen, dat konden ze helaas niet. Wel is het nog steeds een feit dat het een eis is dat de zorgverzekeraars volledige informatie moet verstrekken naar de consumenten. De rechter is er ook van overtuigd dat een dergelijk onderzoek alleen door de bevoegde ambtenaren van de NZa uitgevoerd had moeten worden en niet zoals in dit geval een derde partij TNS Nipo.

En wat gaat er nu veranderen bij de zorgverzekeraars

Niet veel buiten dat ze nu meer tijd hebben gekregen om de zaken op orde te stellen maakt het voor deze overstapperiode niet meer uit. Ook is een boete tijdelijk van de baan. De consumenten hebben nog de tijd om hun zorgverzekering vergelijken tot 31 januari 2016, mits ze de eigen zorgverzekering voor 31 december 2015 hebben opgezegd. De nieuwe overstapperiode gaat vanaf 19 November 2016 weer van start. In sommige gevallen kunt u tussentijds overstappen naar een nieuwe zorgverzekeraar.

Grote zorgverzekeraars laken handelswijze NZa 5.00/5 (100.00%) 1 vote